4 Kelebihan Utama Solat Tahajjud Di Akhir Malam

4-Kelebihan-Utama-Solat -Sunat-Tahajjud-Malaya-Journal

Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Yang Maha Bijaksana,

Sebagai seorang penuntut ilmu, saya amat mementingkan amalan solat tahajjud di akhir malam kerana kelebihannya sangatlah banyak. Tetapi, agak sukar bagi saya untuk mengajak anda semua untuk melakukannya juga. Jadi, setelah mendengar beberapa kuliah tentang kelebihan tahajud ini, saya akan membuat rumusan tentang kelebihan tahajud ini agar boleh dijadikan motivasi atau pembakar semangat kepada anda semua.

Dan kesemua kelebihan ini berdasarkan ayat-ayat al-Quran iaitu jaminan daripada Allah Azza Wa Jalla sendiri kepada para hamba-Nya yang melakukan solat tahajud di akhir malam. Saya di sini hanya menyampaikan kepada anda semua ibarat orang tengah sahaja. Dengan harapan agar anda mendapat kelebihan dan jaminan daripada Allah ini juga insya Allah.



Keistimewaaan Solat Tahajjud.

Solat Tahajjud merupakan solat sunat yang diperintahkan secara langsung di dalam al-Quran selepas dalil solat 5 waktu. Dalil-Nya akan diterangkan di bawah.

Selain itu, menurut Ustaz Adi Hidayat di dalam kajiannya, 4 kelebihan solat tahajud yang saya akan kongsikan di bawah ini hanya akan diperolehi dan dialami oleh orang yang bangun bertahajud sahaja. Tidak kiralah sama ada anda orang yang kuat solat rawatib, solat dhuha dan solat sunat yang lain atau sekalipun orang itu yang sangat khusyuk dalam solat fardhunya. Kerana 4 kelebihan ini hanya diberikan khusus kepada mereka yang bangun berqiamullail untuk menghidupkan malamnya kerana Allah semata-mata. Iaitu sewaktu orang ramai lalai dengan tidurnya.

 

Dalil Bangun Tahajjud.

وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَكَ عَسَى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَحْمُودًا.وَقُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا.وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

Yang bermaksud: Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah “sembahyang tahajjud” padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji. Dan pohonkanlah (wahai Muhammad, dengan berdoa): “Wahai Tuhanku! Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia, serta keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia; dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku”,Dan katakanlah:” Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufur dan syirik); sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap”.

(Al-Isra’ 17: 79-81)

 

4 Kelebihan Tahajud Berdsarkan Dalil di Atas:

1. Allah S.W.T. akan memudahkan pekerjaannya.

Yang bermakna, dia akan dimudahkan dalam melakukan kerja seharian. Sebagai contoh, dia akan mudah untuk dinaikkan pangkat di jabatannya sementara orang lain pula akan bersetuju dan suka untuk menjadi pekerja bawahannya. Iaitu dia diangkat kedudukannya dengan disukai bukannya dengan dibenci dan iri hati oleh sesetengah orang. Kelebihan ini adalah berdasarkan maksud ayat:

مَقَامًا مَحْمُودًا

(Semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di tempat yang terpuji)

 

2. Dibimbing oleh Allah Ta’ala di dalam urusannya.

Sebagai contoh, dibimbing Allah semasa bekerja, dibimbing Allah semasa berumah tangga, dibimbing semasa menghadapi masalah dan juga dalam kehidupan seharian.  Kelebihan ini pula berdasarkan terjemahan ayat:

رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ

 (Masukkanlah daku ke dalam urusan ugamaku dengan kemasukan yang benar lagi mulia)

 

3. Diberikan jalan penyelesaian yang terbaik ketika menghadapi masalah.

Iaitu apabila ditimpa masalah, Allah akan membimbing anda ke jalan penyelesaian yang terbaik. Tetapi hanya didaptkan oleh para hamba-Nya yang solat tahajjud sahaja. Kelebihan ini adalah berdasarkan terjemahan ayat

وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ

(Keluarkanlah daku daripadanya dengan cara keluar yang benar lagi mulia)

 

4. Jika diganggu dalam hidupnya, Allah akan menolong tanpa perantaraan.

Kerana kelebihan keempat bagi orang yang bangun tahajjud adalah:

وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا

(Dan berikanlah kepadaku dari sisiMu hujah keterangan serta kekuasaan yang menolongku)

Contoh yang terbaik adalah, jika anda hendak mengelakkan diri anda daripada disihir oleh orang lain, bangun di akhir malam untuk tahajud adalah cara yang terbaik untuk mendapat perlindungan-Nya. Kerana Allah adalah sebaik-baik pelindung. Sebagaimana firman Allah:

حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

“Cukuplah Allah menjadi penolong kami, dan Dialah sebaik-baik pelindung “.

 



Dalil Lain Di Dalam Al-Quran yang enganjurkan kepada Nabi-Nya yang mulia untuk melakukan Solat Malam.

Antaranya adalah:

Firman Allah:

وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلًا وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلًا طَوِيلًا

“Dan sebutlah nama Rabb-mu pada (waktu) pagi dan petang. Dan pada sebagian dari malam, maka sujudlah kepada-Nya dan bertasbihlah kepada-Nya pada bagian yang panjang di malam hari.”

(Al-Insaan/76: 25-26)

 

Lagi Allah Berfirman:

وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَأَدْبَارَ السُّجُودِ

“Dan bertasbihlah kamu kepada-Nya di malam hari dan setiap selesai shalat.”

(Qaaf 50: 40)

 

Allah Ta’ala Juga Berfirman:

وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا ۖ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ وَمِنَ اللَّيْلِ فَسَبِّحْهُ وَإِدْبَارَ النُّجُومِ

“Dan bersabarlah dalam menunggu ketetapan Rabb-mu, maka sesungguhnya kamu berada dalam penglihatan Kami, dan bertasbihlah dengan memuji Rabb-mu ketika kamu bangun berdiri, dan bertasbihlah kepada-Nya pada be-berapa saat di malam hari dan waktu terbenam bintang-bintang (di waktu fajar).”

[Ath-Thuur 52: 48-49]

Selain itu, Allah Azza Wa Jalla pun memuji para hamba-Nya yang soleh iaitu yang senantiasa melakukan solat malam dan bertahajud, Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

 

كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ

“Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah).” (Adz-Dzaariyaat 51: 17-18)

Kesimpulannya.

Lakukanlah solat sunat tahajjud sementara anda mampu. Takkan nak tunggu pencen baru nak buat solat malam. Pada pada permulaannya memang kena paksa diri untuk bangun solat tahajjud seperti yang telah saya lakukan. Kemudian, slow-slow ajar diri kita untuk biasakan diri untuk bangun akhir malam untuk berqiamullail. Ingat, para nabi dan para rasul  sentiasa melakukan solat malam padahal mereka sudah dijamin syurga.



Sedangkan kita ini, nabi pun tidak, rasul pun tidak dan amalan pun masih 50/50. Itu pun malas nak bangun solat tahajjud. Sepatutnya kitalah  yang sepatutnya lagi bersemangat. Oleh itu, mari kita sama-sama bangun bertahajud menghidupkan malam dengan bermunajat kepada Allah. Semoga dipermudahkan kesemuanya. Tepuk dada tanya iman.

Wallahu A’lam.

Rujukan:

  1. Jaminan Allah Bagi Orang yang Shalat Tahajud – Ustadz Adi Hidayat, Lc, MA

Comments

comments

Related Post

Banyakkan berdoa kepada Allah di Akhir Malam ﷽ الحمد لله رب العالمين، وصلى الله وسلم وبارك على عبده ورسوله، نبينا محمد وآله وصحبه أجمعين، وبعد Segala Puji Bagi Allah, Tuhan Yang Maha Bijaksana,...



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Never Miss A Post

 

Masukkan Email Anda Untuk Elakkan Anda Daripada Terlepas

Membaca Post Terbaru Malaya Journal

Thank You!

Welcome To Malaya Journal Family.